”We go, Charlie.”

16. července 2016 v 15:18 | S-fan |  Na chvíli vážně



10. července 2016, 14 hodin odpoledne, jsme na startu Velké Ceny Velké Británie na okruhu Silverstone a jezdci se chystají na start na mokré dráze po předcházejícím dešti.
Když v tu chvíli se v čele závodu objeví Safety Car a stejně jako v Monaku je závod "odstartován" právě za ním.
Nabízí se jednoduchá otázka - opravdu byl takový start nutný? Start a celkově jízda za mokra je mezi jezdci taková vyšší dívčí, všechno na voze funguje jinak, pneumatiky a brzdy ztrácejí teploty pod požadované hodnoty, výhled je značně zkomplikovaný, jízdní vlastnosti jsou naprosto jiné a jezdec musí neustále počítat s rizikem aquaplaningu. A právě o tyhle zajímavé momenty, kdy se jezdci musí poprat se všemi výše uvedenými skutečnostmi nás vedení závodu v čele s Charlie Witingem připravilo.
Mezi jezdci se názory na takový start různí, Nico Rosberg a Max Verstappen ho považují za dobrý nápad, ale například pro Lewise Hamiltona se start za SC jevil nepochopitelným. Zatímco v Monaku se start za Safety Carem ještě dal pochopit (vody na trati bylo o dost více, déšť neustával a v Monaku by bylo riziko havárie o 200% vyšší, než na klasickém okruhu), u závodu na Silverstone se zdál jako zbytečný. V době startu závodu už byl déšť jen památkou a okruh nabízí dostatek únikových zón pro bezpečnost jezdců.
Divák se cítil tak trochu okraden o napínavý dramatický start a to je vážný problém, dámy a pánové. V dobách let minulých jsme na takovéto starty nebyli zvyklí, při velmi silném dešti se nazuly monzunové pneumatiky a jezdci mohli ukázat to nejlepší ze sebe, protože jízda na mokru částečně maže rozdíl ve výkonosti vozů. Dnes mají jezdci k dispozici modře označené pneumatiky do deště, ale je jim to platné asi jako mrtvému kabát, jelikož se na nich závodit zkrátka nesmí, respektive pro to není prostor.
Místo závodění se čeká a čeká a čeká a čeká… až celé pole jezdců za Safety Carem v čele vyjezdí osušenou závodní stopu a pak se hned přezouvá na pneumatiky do přechodných podmínek. Pamatujete závody v minulosti, kdy právě déšť a mokrá trat' přinášela větší drama? Dnes už asi neuvidíme výkony, které mohli předvádět jezdci ještě pár let zpět. Vedení závodu je zkrátka až příliš posedlé bezpečností za každou cenu, až se bojím, že nadejde čas, kdy se závod ukončí sotva spadne pár kapek…
Chyba není na straně jezdců, oni by rádi závodili, ale Charlie Witing a pneumatiky Pirelli jim to nedovolí. Další otázkou je, proč byl Safety Car na trati snad 5 kol?! Jezdci do rádia hlásili, že trat' je připravená k závodu a korunu tomu nasadil Lewis Hamilton. Jeho "We go, Charlie" beru jako heslo a výzvu pro Witinga, aby zase povolil závodům uzdu nebo odstoupil. Jeho počínání považuju už delší dobu za nedůstojné F1 a rozhodně jsem pro jeho nahrazení někým mladším, ne tak konzervativním a ne tak upnutým na přehnanou bezpečnost, než je on. Po tomto vzkazu se toho chtěl Hamilton asi chopit ještě důrazněji a málem Safety Car vyhodil z trati, když se dostal na centimetry vedle něj a málem následovala kolize.
Bohužel start za Safety Carem mi celý závod tak znechutil, že jsem přibližně v půlce začal surfovat všude možně po internetu a závod poslouchal jen jako kulisu pro nedělní odpoledne… Teda, ne že by mě to nějak zvlášť mrzelo, jediný zajímavý moment bylo předjetí Verstappena na Rosberga, jinak stál celý závod za starou belu. Chápu, že nikdo nechce znovu vidět události ze Suzuky 2014, ale jízda v dešti je součást motorsportu, jezdci by měli dostat odpovídající pneumatiky, které dokáží odvést dostatek vody a měli by dostat šanci vůbec závodit.
 

2 lidé ohodnotili tento článek.

Komentáře

1 Michal Šitner | 16. července 2016 v 20:31 | Reagovat

To ti muselo dát práci, přitom je to taková blbost... :-D

2 S-fan | 17. července 2016 v 9:45 | Reagovat

[1]: No ani ne Míšo, je to radost. :-P Ale jestli se chceš dívat na kroužení za SC při každé malé přeháňce, prosím, měj to za blbost.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama