F1 v roce 2017 a dál…

14. června 2016 v 23:34 | S-fan
Rok 2017 znamená pro Formuli 1 rok velkých změn. Budou ale všechny ku prospěchu nebo se najdou i ty negativní? Bohužel ano, najdou, ale pojd'me se na vše podívat detailněji.




ZMĚNY POZITIVNÍ


- Rychlejší a atraktivnější vozy: Díky několika dalším změnám (podrobněji níž v článku) budou vozy rychlejší o 4-5 vteřin na kolo. Jistě, u televize nebo počítače to asi těžko poznáme, ale samotné zrychlení povede k větší náročnosti na řízení pro jezdce a to je rozhodně dobrá zpráva. Vozy by díky překopané aerodynamice měly být více atraktivní a agresivní - jednoznačně kvituji nižší a širší zadní přítlačné křídlo, bohužel nevzhledná a přetechnizovaná "radlice" vpředu zůstala a její vliv se ještě zvýší.
- Pneumatiky: Budou o pořádnou dávku širší než dnes a podle prvních snímků s pneumatikami na voze F1 taky zatraceně sexy. Širší pneumatiky přinesou tolik požadovaný mechanický přítlak, což je vždy dobrá zpráva. Navíc by na ně mohli jezdci (po stížnosti některých z nich) taky zatlačit aniž by se rozpadly během tří kol.
- Vyšší výkon: Vysněná meta 1000 koní nejspíš vzala za své, ale výkon nových pohonných jednotek ve svém čtvrtém roce života by měl být i tak velice vysoký. Navíc by měl být vylepšen i tolik kritizovaný zvuk, tak snad se dočkáme.
- Volný vývoj motorů: Ano, (ne)slavný systém žetonů se bude rušit a vývoj motoru bude zcela volný. Jistě skvělá zpráva, bohužel s sebou nese další nesmysl, ale o tom až dále v článku.
- Nová šance pro sesazení dominantního Mercedesu: To co se nikomu nepovedlo 3 roky beze změn (o letošním titulu pro jezdce Mercedesu snad nikdo nepochybuje) bude nyní, aspoň teoreticky, snadnější. Na poli aerodynamiky budou všechny týmy stavět od nuly a s volným vývojem motorů by se výhoda Mercedesu mohla smazat rychleji. A vyrovnanější závody si přejí, doufám, všichni.



ZMĚNY NEGATIVNÍ

- Ještě větší vliv aerodynamiky na přítlak: Díky pneumatikám se sice zvýší přítlak mechanický, ale díky ještě mohutnějšímu přednímu přítlačnému křídlu se taky zvýší ten aerodynamický. Co to vlastně znamená? Většinu přítlaku pro vůz tak generuje tato "radlice" vpředu, proto pokud vůz jede blízko za soupeřem, tento přítlak výrazně ztrácí a není schopný jej předjet. Taky stačí byt' jen malinké poškození tohoto křídla a pro aerodynamiku vozu je to rázem neřešitelný problém.
- Ještě obtížnější předjíždění: Právě díky zvýšenému aerodynamickému přítlaku bychom měli vidět ještě méně předjíždění než do ted' a, ruku na srdce, žádná sláva to není ani dnes. Myslím tím opravdové předjíždění, ne slabé objíždění na nekonečně dlouhé rovince pomocí DRS. Tento bod ale není tak jistý, protože se ani odborníci ze světa F1 nedokáží jednoznačně vyjádřit, zda tomu tak opravdu bude, bohužel více panuje názor, že ano.
- Další omezení v počtu motorů: Mluví se o snížení počtu motorů na sezónu, na počet tří, výhledově dokonce na pouhé 2 motory na celou sezónu…. Pamatujete dobu, kdy měl jezdec jeden motor na trénink, jeden na kvalifikaci a jeden na závod a to vše na jeden jediný víkend?
- Penalizace za překročení počtu motorů: Ironie, co? Ruku v ruce s volným vývojem jde právě pravidlo o omezeném počtu motorů a při jeho porušení následné penalizace. Takto někdo vylepší svůj motor, aby mohl bojovat o vítězství a když ho nasadí, bohužel už bude mít vybrány všechny 3 (2) motory na předchozí verze a tak dostane penalizace.
- Přerozdělování financí od FIA/FOM: Tohle není vlastně změna a o to je to ještě horší. Dlouhodobý problém, který nechce nikdo řešit.
- Halo/Canopy: Snad ta největší negativní změna nemůže chybět. Nijak nejsem proti zvyšování bezpečnosti, umírající jezdce nechce vidět nikdo, ale tahle až přehnaná a nerozmyšlená snaha o pseudobezpečnost mě vytáčí. Koncept ochrany hlavy je primárně určen proti volně poletujícím pneumatikám. Pamatujete si kdy naposledy se v F1 volná pneumatika ukázala? Já bych musel v paměti pátrat hodně dlouho a stejně bych si asi nevzpomněl. Od roku 2017 se navíc mají ještě zesílit ocelová lanka, která drží pneumatiky u vozu v případě nehody. Jak jsem psal, proti zvyšování bezpečnosti nic nemám, ale jsem pro zavedení a testování v juniorských soutěžích, kde jsou hrůzostrašné nehody skoro na denním pořádku, díky nevyspělosti jezdců a jezdkyň. F1 se prezentuje jako královna motorsportu (aspoň toho okruhového) s tím nejlepším co drží volant, proto nevidím důvod tuto novinku nasazovat jako první zde. Navíc ještě nikdo neotestoval možnosti rychlého opuštění vozu při nehodě s tímto systémem. Halo ani Canopy zařízení ještě není potvrzeno, ale podle hlasů volajících po neustálém zavedení se tomuto bohužel nevyhneme.
- Vyšší váha vozů: 722 kilogramů. Tolik by měly vážit vozy F1 v příštím roce. V roce 2005 to bylo 600kg a to měl vůz ve svých útrobách motor 3:0 V10. Rychlost se dá zvýšit aerodynamikou a pneumatikami, ale fyzika se přechcat nedá…



Jak to tak vypadá, změn negativních je více než těch pozitivních, ale zdání může klamat. Několik bodů ještě není potvrzených a mohou se měnit tak rychle, jako kvalifikace v úvodu této sezóny. Formule 1 se nachází na rozcestí a můžeme jen čekat, jakou cestu si vybere. Zpět na výsluní, kdy jsme byli přikovaní u obrazovek a hltali každý záběr na vozy doslova lítající po trati, nebo tu do záhuby, kde snaha o přehnanou bezpečnost vzala veškeré kouzlo tohoto sportu a nabídla nám jen závody v šetření?
 

6 lidí ohodnotilo tento článek.

Komentáře

1 ClyzeHar | E-mail | 4. května 2017 v 23:15 | Reagovat

cialis 20 mg 4 tablet you cannot edit your posts in this forum
http://cialiswithoutdoctor.org - cialis without a doctor's prescription
  viagra and alcohol side effects joined
<a href="http://cialiswithoutdoctor.org">cialis without a doctors prescription
</a> - cheap viagra viagra
generic viagra usa no prescription

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama